sunnuntai 18. elokuuta 2019

Marraskuu -18 Amos Rex

Ihan vaan nopeesti kontekstia. Nämä kaikki on viime syksyn Amos Rexin näyttelystä.

koko maailma pimeni
oli vain minä ja aallot
Jumalan vaahtopäät hurjina
paiskautuivat kaillioita vasten
minä vaan en pelännyt
kuuntelin meren laulua 
ja sisimpäni reimuistsi
se etsi vaaraa ja näki kauneutta 
etsi hyvyyttä mutta tunsi vain kylmää
silti en halunnut mennä 
oli vain minä ja meri
sydämeni sykki
se lauloi meren kanssa
hiukset hulmusivat tuulessa
pystyin hengittämään vapaasti 
pitkästä aikaa
oli vain minä
ja kuohuva meri
en halunnu päästää irti
ja kaikki oli hetken hiljaa

Kuulitko sinäkin sen huudon
kun leijona karjui pimeää
kun se itki ikävää
sinä astuit sen liskon päälle
tuhosit elämää
minä rakastin hämärää
ja itkin sen päättymistä
sen ainoan kerran kun 
jotain kaunista tapahtui
olimme molemmat unessa
eikä kukaan
ollut herättämässä katsomaan
maailmaa
sinä rakastit sitä lintua
joka pakeni pimeään
ja minä selvisin
sydän täynnä ikävää


Sydämeni itki kauneutta
vuoti verta ja kyyneleitä
ääni oli liian kova
hajotti korvat ja kipeytti pään
siitä huolimatta
se oli kaunista
kauneus sokaisi minut
se imi minut itseensä
liimautui minuun kiinni
jokaiseen soluun
se hengitti minua
ja minä sitä
hetken aikaa
olimme toinen toisemme

ja sitten minä putosin
tipuin ikuisuuden halki
läpi ulottuvuuksien
maailmankaikkeus ei hievahtanut
eikä mikään liikkunut
paitsi huuleni
sydämeni pysyi vaiti
maailma pyörisi loppuun asti
kanssani tai ilman
se ei näe
ei tiedä
se vain on ja itkee tuhoaan

syleile minua niin minä syleilen sinua 
voisin rakastaa aikojen päähän
mutten tee niin
kaikki on muutenkin niin haastavaa 
ettei tarvitse rakastaa
koska se kuormittaa
vannot ikuista rakkautta huomiseksi
ja sanoimme hyvästi eilen
ihmiselämä on lyhyt ja typerä
ei se varoita ketään
ottaa vaan mitä tykkää

ojenna kätesi niin minä ojennan käteni
ota kiinni ja purista
pidä kiinni minusta
minuun sattuu kun katsot pois
mutta tänään olen helpottunut kun lähdet

jää hetkeksi tähän niin minä jään luoksesi 
me emme ole ikuisia
mutta jos vielä vuosien päästä jaksat
niin minä annan sinun rakastaa minua
ethän vain siinä välissä väsy 
katoa ulottuviltani
koska sen jälkeen 
en voi antaa
meidän jatkaa
on aika lähteä

sinä ja minä tiedämme
se vaatii työtä ja
kolme minuuttia päivässä 
olemme onnellisia

rakasta minua niin minä rakastan sinua


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti